Інклюзивна освіта
Що таке інклюзивна освіта?
Інклюзивна освіта дає можливість усім учням у повному обсязі брати участь у житті колективу дитячого садка, школи, дошкільному та шкільному житті.
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
• Діти навчаються разом у звичайній школі.
• Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
• Діти отримують можливість жити разом з батьками.
• Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
• Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
• У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
• Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Переваги для дітей без особливих потреб:
• вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
• вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
• вчаться співробітництву;
• вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
• Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
• Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
• Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
• Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
• Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
• Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
• Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.
Інклюзія в нашій школі означає розкриття кожного учня.
Інклюзія враховує потреби дітей,створюються спеціальні умови, підтримканеобхідні учням і вчителям для досягнення успіху.
Контингент дітей з особливими потребами мікрорайону школи:
• У нашій школі станом на 01.03.2021 р. навчається таких 8 учнів.
• З них: 2 учня навчаються індивідуально, 3 дітей навчаються у інклюзивних класах 2,3,4-А . 3 дітей домашнє навчання
Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у школі необхідно створити відповідні умови:
• безперешкодний доступ до території та приміщень школи, зокрема, для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в тому числі для дітей, які пересуваються на візку, та дітей з вадами зору;\
• забезпечення необхідними навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними технічними засобами навчання;
• наявність кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного з відповідним корекційно-роздатковим обладнанням;
• забезпечення педагогічними кадрами, які володіють методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (зокрема, учителями-дефектологами, учителями інклюзивного навчання (асистентами учителя).
Поради батькам від асистента вчителя
Поради батькам дітей, які навчаються в інклюзивному класі:
1. Запровадження в сім’ї системи «дитиноцентричності»; максимальне врахування потреб дитини. Сприяння всесторонньому розвитку дитини.
2. Налагодження тісної взаємодії психолог-педагог-асистент учителя-батьки-дитина.
3. Поглиблена співпраця батьки-психолог для врахування та адаптації і корекції психологічного стану учня(учениці).
4. Визначення та розвиток пріоритетних вподобань дитини, таких як спорт, образотворче мистецтво і т.д.
5. Виконання батьками настанов та порад психолога та педагога.
6. Постійний контроль психологічного і фізичного стану дитини.
7. Батьківський нагляд та допомога дитині у виконанні домашнього завдання.
8 ПРИНЦИПІВ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень.
Кожній людині властиво відчувати і думати.
Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою.
Всі люди потребують одне одного.
Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин.
Всі люди потребують підтримки та дружби ровесників.
Для тих, хто навчається досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж в тому, що не можуть.
Різноманітність посилює всі сторони життя людини.
Правила інклюзивної школи:
- Всі учні рівні у шкільному співтоваристві;
- У всіх учнів мають бути рівні можливості для встановлення і розвитку важливих соціальних зв'язків;
- Планується і проводиться ефективне навчання;
- Всі учні мають рівний доступ до процесу навчання протягом дня;
- Працівники, залучені в процес навчання, навчені стратегій і процедур, які полегшують процес включення, тобто соціальну інтеграцію серед однолітків;
- Програма і процес навчання враховує потреби кожного учня;
- Сім'ї активно беруть участь у житті школи;
- Залучені працівники налаштовані позитивно і розуміють свої обов'язки.
Поради, рекомендації для батьків учнів, які навчаються за інклюзивною формою.
1. Обговорюючи з дитиною її поведінку, підкреслювати, що взагалі задоволені дитиною як особистістю. Це можна зробити кажучи: « Ти припустився деяких помилок, але подивись, як ти…» цим протиставленням батьки дають зрозуміти, що їх найбільше цікавлять успіхи дитини, а не їх помилки.
2. Уживати слова, які працюють на розвиток школяра. Навіть протягом одного дня батьки неодноразово мають можливість зробити так, щоб дитина почувалась корисною показавши, що задоволені її досягненнями, навчити її справлятися з труднощами, створити установку: «Ти зможеш це зробити».
3. Піклуватися про створення ситуації гарантованого успіху. Успіх породжує успіх і підсилює впевненість у своїх силах як у дитини , так і у батьків.
4. Уважно і терпляче вислухати дитину, ознайомитись з проблемою. Це допоможе батькам установити довірливі стосунки один з одним, краще зрозуміти проблему та уявити шляхи її вирішення.
5. Надавайте дитині можливість займатися улюбленою справою, давайте їй роботу.
6. Про порушення та помилки потрібно говорити, але коректно.